Dialogisk Læsning

På Rosenvængets skole har vi dialogisk læsning på skemaet.

Dialogisk læsning er kort fortalt en time hvor der læses en lille bog højt. Der bruges Tegn Til Tale og hver elev har samme bog og en tematavle, (tavler med symbolbilleder, der understøtter historien),  foran sig. Alle følger med i bogen og der stilles spørgsmål til bogen. Til hver bog er der en pose med konkreter, som bliver brugt undervejs i oplæsningen.

Efter oplæsning og samtale om bogen er der forskellige opgaver der hører til bogen. Det kan være billedlotteri, rimords opgaver, vendespil eller noget kreativ i relation til bogens fortælling.

Dialogisk læsning kan være et enkelt og godt redskab til udvikling af elevernes:

• Ordforråd
  • Kommunikative kompetencer
  • Viden om bøger og skriftsprog
  • Læseglæde
  • Selvtillid i forhold til boglige/intellektuelle aktiviteter.

Dialogisk læsning er en metode, der er udviklet af den amerikanske forsker G.J. Whitehurst.