Morgenmøde

På Rosenvængets skole er struktur i dagligdagen vigtig. Struktur giver elever tryghed og overskud til at klare dagens mange udfordringer. For at give et overblik starter alle klasser med et fælles morgenmøde. Temaer til morgenmøder er forskellige alt afhængigt af klasse, hold og elev.

Nogle eksempler på hvilke temaer der kan tages op:

• Hvem er i skole i klassen
  • Hvilke voksne er i skole
  • Hvordan ser det enkelte individuelle eller fælles skema ud i dag.
  • Hvilken dag har vi i dag, i går og i morgen.
  • Hvilken dato og måned
  • Hvilken årstid og år.
  • Dagens vejr
  • Hvilket udetøj skal man have på i dag
  • Evt. et samtaleemne, som hvad fik du til aftensmad i går, eller hvad lavede du i weekenden.
  • Legeaftaler eller andre aftaler
  • morgensang.
Morgenmøde

Morgenmødet foregår på forskellige måder i afdelinger og med variationer i temaer. Der tages hensyn til hver elevs behov for støtte til kommunikation, teknologi, tid med mere. Alle skal have mulighed for at blive hørt og set. For nogle elever er det vigtigt at have sit skema i fysisk form der kan medbringes eller hænges op på en tavle - for andre er dette mindre vigtigt.

Men alle elever har dagen igennem adgang til deres personlige skema, enten i form af et A4-skema i klassen, et dagsskema ved deres plads, en strimmel med billeder eller boardmaker-billeder der følger dem rundt på skolen, ”mobilize me” på en iPad eller anden form for støtte. For nogle elever er det vigtigt at vide hvilke voksne man skal være sammen med i løbet af dagen. Derfor kan man på nogle skemaer finde billeder af personalet ud fra de forskellige aktiviteter.

Elevernes skema er individuelle, men generelt ser en skoledag således ud:

• Ankomst 8,05-8,15 (hvis man ikke er i morgen sfo)
  • Skolestart 8,15
  • Morgenmøde
  • ”10” pause
  • Frokost
  • Frugt
  • Klar til at tage hjem eller i SFO.

Eksempler på formål med morgenmødet:

• At få overblik over dagen og skemaet
  • At deltage i fællesskaber – også hvis det kun er med enkelt voksen
  • At få udvidet sit ordforråd og begrebsforståelse
  • At bruge sine kommunikative kompetencer
  • At øve sig i at bruge it
  • At øve sig i at læse
  • At øve sig i at bruge boardmakerbilleder
  • At øve sig i samtale.