Robothold

På Rosenvængets skole prioriterer vi, at så mange elever som muligt kommer til at arbejde med robotter. Det gør vi for at styrke elevernes læring inden for følgende områder:

• Elevernes initiativ har førsteprioritet – autonomi i eget liv
  • Motivation – det skal være sjovt
  • Læring gennem leg
  • Fremtidens læringsrum
  • Kommunikation – fælles sprog
  • Matematik – kodning - struktur – del-og helhedstænkning
  • Erfaring med teknik/it - fremtidssikring
  • Omverdens-kontrol – Årsag/virkning
  • Selvstændighed
  • Udforskning – nysgerrighed – undren
  • Problemorientering - kritisk tænkning
  • Kreativitet

Den voksne er guide for eleverne. Eleverne får lov at være nysgerrige og undersøgende på robotternes verden og de voksne følger deres initiativer i en struktureret ramme og stiller undrende spørgsmål - men eleverne skal selv danne sig erfaringer med robotterne og udvikle deres nysgerrighed.

Robotterne er et redskab, hvor mange forskellige aktiviteter og fag kan sammenfattes. Nogle kan arbejde med matematik, andre med dansk eller social træning. Der tages udgangspunkt i de enkelte elevers interesser, kompetencer og potentialer.

Der er rig mulighed for at differentiere undervisningen med robotter fra årsag/virknings- niveau til hardcore blokprogrammering, men vi starter med at lege og undersøge.
Vedhæftet kan du se en oversigt over de forskellige robotter vi arbejder med.

Robotter

Oversigt Robotter

Shape Created with Sketch.