Kommunikation på Rosenvængets Skole

Vi, på Rosenvængets Skole, tilstræber at skabe det bedst mulige sprogmiljø for eleverne. Ikke to af vores elever en ens, og de har meget forskellige funktionsnedsættelser og derfor ligeledes varierende behov og forudsætninger for kommunikation. Vores fornemmeste opgave består i at sikre kommunikativ udvikling for alle eleverne, men samtidig have for øje at vi har et fælles sprog på skolen.

På Rosenvængets skole bruger vi derfor tegn til tale (TTT) og Pragmatiske Organiseret Dynamisk Display (PODD - kommunikationsbøger). Vi bruger Boardmaker-symboler til strukturering og kommunikation.

Vi har et princip om, at vi altid starter kommunikationsafprøvning med en lavteknologisk løsning, ex. konkreter, enkelt-symboler, udpegningstavler eller PODD-kommunikationsbøger

Den enkelte elevs kommunikative udvikling er individuel og der foretages løbende revurderinger af elevens kommunikative behov. Det kan, i nogle tilfælde, give mening at afprøve en teknologisk kommunikationsløsning, hvis man har oplevet udvikling med en lavteknologisk løsning. I disse tilfælde bruger skolen Grid 3 med e-PODD på. Vi har valgt Grid 3 med e-PODD for igen at understøtte det fælles sprog på skolen og sikre elevernes indbyrdes kommunikation.

Vores tilvalg af kommunikationsløsninger er båret af det fælles symbolbibliotek med PCS-billeder (Picture Communication Symbols), igen for at understøtte det fælles sprog eleverne imellem og give en rød tråd ift. de struktureringssymboler vi bruger i løbet af dagen. Alt sammen for at skabe et totalt kommunikativt miljø.

Talesprog SPLC